Възбудена испанска реч измежду бюстове на Ленин и Георги Димитров. В ранния час на делничен ден двама видимо ентусиазирани мъже обсъждат бурно идеите на комунизма. На пръв поглед изглежда налудничаво, че се снимат прегърнали червената петолъчка, детронирана от Партийния дом. Анселмо и Густаво са двама аржентинци, притеглени от мистиката на България и неин най-голям туристически коз – наследството на изкуството от ерата на социализма. Само допреди месец не знаят нищо за нас – сякаш тежка завеса е паднала източно от Будапеща и въпреки че са живели и в Берлин, и в Барселона, на Запад не са чували за България и още по-малко знаят за комунизма тук. И не са само те. 

В Музея на изкуството от периода на социализма идват предимно чужденци и макар да са недоволни от далечната локация в столицата, са очаровани и запленени от видяното. Музеят е изненадващо откритие дори за мен – външната тревна площ изобилства от монументални статуи на вождовете Ленин, Георги Димитров, Тодор Живков, Сталин, бюстове на Людмила Живкова и Мара Малеева, статуи и композиции на трудоваци, герои на труда и войници – символите на изкуството от ерата на социализма и основен инструмент на пропагандата на властта. 

„Какво ви доведе тук?“, питам аржентинците с голямо любопитство. И те се втурват да разказват, че им е толкова интересно всичко от близкото минало, но с изненада откриват, че българите не са много щастливи да разказват за това. Всичко им представлява интерес – култът към личността на вождовете, мащабите на изкуството като сгради, статуи, градско планиране, стилистиката на плакатите и визуалните изкуства. Едва за 3 дни в София, не им стига времето да видят всичко, което е ново и вълнуващо за тях, и в следващо пътуване планират да видят паметника „Бузлуджа“. И никак не е случайно – впечатляващата сграда гордо застава начело на не една класация от типа на 10 топмистериозни сгради в Европа или Топ 10 изоставени места по света. 

Впрочем по тази линия България е много харесвана, защото има изобилие от изоставени села, крепости, паметници и фабрики. А явлението урбекс туризъм – туризъм по изоставени местности – направо ни изстрелва на върха заради комбинацията от красива природа и мистика. Разбира се, интернет много помага за популяризирането на обекти като Бузлуджа, но туристите, стичащи се на върха, остават разочаровани, че паметникът е затворен, а вече има и дигитална система за охрана, която не допуска влизането от съображения за сигурност. Паметникът впрочем е все така обаятелен и нито през зимата, нито през лятото спира потокът от хора. Тъкмо напротив – при все липсата на обществен транспорт до върха, посетителите пристигат с коли от цял свят само за да се снимат на мястото. И не спорим, че освен футуристичната чиния, местността предлага неповторима гледка на север и на юг.

Т.нар. „комунистически стил“ туризъм е изключителна ниша, която може да се разработва през 4-те сезона и привлича най-разнообразен тип хора. Кратка справка от Музея на изкуството от периода на социализма в София показва, че най-много са посетителите от Гърция, Румъния, Франция, САЩ, скандинавските страни, през последните години и от Китай. И ако китайците трудно можем да ги впечатлим с нещо толкова тежко комунистическо, то западняците направо припадат по петолъчки, сърпове и чукове. Искат да видят подземни тунели и бункери, да посещават затвори от типа на Белене (по подобие на лагерите Аушвиц и Освиенцим), да се качват до върхове и паметници и търсят как да се докоснат до соцстила от 70-те и 80-те. Има търсене и на соцстил заведения с кожени кресла в полумрака на червени плюшени завеси, кристални полилеи и снимки на комунистическите лидери на стената. Времеубежище, ще си помислите. И ще сте много прави.

Това, което за нас е някаква забравена история, лишена от блясък и слава, то за туристите това е цяло съкровище и с готовност разказват на приятелите си новото изживяване. Чуждестранните туристи се впечатляват от брутализма и са запознати с архитектурните му достояния. Не са малко и тези, които търсят паметника „1300 години България“, който беше демонтиран през 2017-а от парковото пространство пред НДК. Но паметника вече го няма и следите му се губят – има слухове, че е складиран в депо край София или пък, че е върнат разглобен на автора си арх. Старчев. 

Снимка: Церемониалната зала в Бузлуджа през 1981г.

С какво социалистическото изкуство и идеология са толкова атрактивни?

100%

Всичко, свързано с живота под строя на Комунистическата партия, е непознато за западния свят. Защото мисленето, начинът на живот и бит са били обвити в тайна под дебелия похлупак на властта. И защото така добре прикривано, днес то е забравено от всички. А всяко добре забравено старо излиза отново на мода, точно както завръщането на грамофона, на събирането на стари книжни издания или модата в стил винтидж. 

Кои са най-посещаваните обекти от епохата на социализма:

  • Паметник „Бузлуджа“;
  • Комплекс-паметник „Създатели на българската държава“ – Шумен;
  • Панорама „Плевенска епопея“ в Плевен;
  • Паметник „Арка на свободата“ на Беклемето; 
  • Парк-паметник на българо-съветската дружба до Варна; 
  • Паметник на съветската армия, известен като Альошата, в Пловдив;
  • Паметник „Асеневци“ във Велико Търново;
  • Мемориален комплекс „Априлци“ – Панагюрище.

Снимка: Церемониалната зала в Бузлуджа 2016

За съдбата на всички тези обекти има смисъл да се преосмисли отношението ни към миналото, защото независимо как се отнасяме към него, то оставя трайни следи в нашата памет, а и в поведението ни като народ. Примери за добри практики на управление между държавната собственост и публично-частно партньорство по света има много, а европейските фондове подпомагат тези процеси. Именно такъв тип финансиране доведе до успешен туристически продукт, който привлича хиляди туристи в Долината на траките, в тракийската гробница „Свещари“ край Исперих и Епископската базилика в Пловдив с прекрасно изложените римски мозайки по най-добър пример от световните музейни практики.

Тук е мястото да се говори и за цената на билетите на всички туристически обекти, в това число и на обектите от епохата на социализма. На фона на световните музеи и обекти за посещения ние оставаме много назад. Ако за посещение в Помпей (Италия) билетът е 22 евро на човек, а за посещение на Памуккале (Турция) – 30 евро, в България средната цена на входен билет за музей е между 3 и 10 лв. Без държавна издръжка музеите не могат да се издържат от такива посетителски такси и съответно нямат никакъв бюджет за развиване на нови дейности. Все още не се предлагат нито аудиогидове, нито 3D видеовъзстановки за туристи. В някои музеи има кратки филмчета с архивни кадри за обектите от времето на социализма. На повечето места гидовете не предлагат тур на чужди езици, освен ако групите не са водени от туристическа агенция. 

А хората са готови да плащат за това, стига да има кой да им разказва. В анкета за нагласите за паметника „Бузлуджа“ над 90% от участвалите в запитването казват, че биха платили 10 лв., за да влязат в обекта дори в това му лошо състояние, и почти 100% са готови да си купят билет, ако е функциониращ обект. Дори и той да не предлага музейна експозиция и в момента да няма покрив. Както се вижда, цената не е единственият проблем за поставянето на по-високи такси. С това идват още изисквания към туристическия продукт – да има туристическа база, информационен център, достатъчно тоалетни, посетителски център, добра инфраструктура, обществен транспорт и различни събития и инициативи. 

Снимка: GreySkape

Колкото възможности, толкова и пропуснати печалби

100%

Продуктът на туризма у нас все още стига до едва минималното от възможните услуги и за повечето заети в бранша туризъм означава настаняване. Хотели, хижи, вили под наем – вече има доста развита мрежа от избор на нощувки, но това далеч не е всичко. Когато туристът идва на крака, иска да има избор от дейности как да прекара времето си и да похарчи парите си с кеф. Мекиците за закуска и чевермето с народна музика са чудесен изпитан продукт, безспорно. Но ако съседите вече са го опитвали, искат нещо ново. Все още рядко ще срещнете комбинирани билети за посещения на повече обекти с възможност за отстъпка. 

Трудно се откриват тематични турове на самите музеи – тези инициативи са оставени в ръцете на частни агенции, но те от своя страна не са взаимносвързани. Вместо това общините търсят начин да промотират своите райони не толкова като сюжетна връзка на обектите от интерес, колкото до възможност да се посетят прилежащите музеи, природни и културни забележителности, често пъти винарни, розарни и други зони с търговска цел. Но – съгласете се – колко би било вълнуващо след тур в стил Георги Димитров да можете да участвате в артателие за изработване на мозайки в стила на мозайките от Бузлуджа? 

Това е една от ежегодните инициативи на сдружение „Бузлуджа“ и през август върхът и областта оживяват с фестивала на открито с различни дейности, музика, light mapping, възможност за нощувка в къмпинг зоната, участие в артработилници и концерти. Но тези няколко дни са далече от потенциала на паметника.

Снимка: GreySkape

Бузлуджа в Холивуд

100%

Въпреки занемареното си положение паметникът „Бузлуджа“ има своя биография в редица филмови продукции. През 2020-а Рита Ора снима видео във вледенената сграда, беше сниман и епизод от филма „Механикът“ с участието на Джейсън Стейтъм и Джесика Алба. Студио „Бояна“ не пропускат възможността да оферират Бузлуджа, а и като че ли самите продуценти вече идват с идеята как да вмъкнат футуристичната постройка във видеоконцепцията. Индийска компания снима на Бузлуджа продукция за Боливуд през 2024-та. Индийците намират паметника за внушителен и мистериозен с напредничав дизайн дори за днешно време.

Музеят на изкуството от периода на социализма в цифри:

  • Отваря врати през 2011 г. след дългогодишни бурни дебати за съществуването на такъв музей.
  • 2024 г.: 12 861 общ брой посетители, 11 484 са чуждестранни туристи.
  • Предлага експонати на изобразителното изкуство от периода 1944 – 1989 г., в което влиза изкуство от епохата на социализма и на тоталитаризма.
  • Музеят има фейсбук страница, на която се оповестяват събитията.
  • Най-честите посетители са от Италия, Франция, Испания, Гърция.
  • Билетът е 6 лв., за пенсионери, ученици и студенти – 3 лв.
  • Музеят е домакин на Международния фотографски форум ФОДАР с автори от цял свят със силно социална тематика.

Снимка: Ex Utopia