Интервю с Димитър Стоянов – изпълнителен директор на SPARK България

Всички в големите градове са силно потърпевши от проблемите с инфраструктурата – задръстванията, скъпата поддръжка на автомобилите и мръсният въздух от изпаренията на двигателите. Как тези проблеми да бъдат решени и какви са алтернативите в урбанизираната джунгла? Отговорите търсим от Димитър Стоянов, изпълнителен директор на SPARK – лидер на пазара за електрически автомобили у нас. 

Димитър Стоянов завършва бакалавър по индустриален мениджмънт в Техническия университет в София, както и магистратура по „Възобновяеми енергийни източници и околна среда“ в Университета за приложни науки в Кьолн и MBA в Шефилдския университет. Прекарва три години, развивайки компанията в Букурещ, след което се връща в България. С него говорим за бъдещето на транспорта, предизвикателствата у нас и как споделената електрическа мобилност може да промени правилата на играта.

Фотография: Личен Архив

100%

Електрическите автомобили вече променят индустрията, а автономните превозни средства стават все по-обсъждана тема. Как си представяте бъдещето на придвижването в мегаполисите през следващите 10 години?

Той:

Със сигурност ще е много по-ефективно и умно. В момента наблюдаваме началото на масовото внедряване на „умните“ технологии в транспорта – алгоритми за контрол на трафика, следене на достъпа и таксуване, предвиждане на времето за пристигане и изчисление не само на най-добрия маршрут, но и на най-подходящия вид транспорт. Умните технологии и изкуственият интелект ще помогнат много в процеси, които иначе биха били скъпи и времеемки. Автономните автомобили са много далеч от масово внедряване, особено в страни като България с всички „особености“ на движението у нас. Със сигурност технологията се развива, но има още много работа, докато автономните коли станат максимално ефективни и напълно безопасни.

Преди да оглавите SPARK България, сте били изпълнителен директор на компанията в Румъния близо три години. Споделете ни какво Ви мотивира да се върнете в България?

Той:

Румъния е много сложен пазар за услуга като SPARK, особено при условие, че ние разчитаме само на 100% електрически автомобили. Моята задача беше да използвам опита, знанията и уменията си, за да положа основите на SPARK в Букурещ и да го развия, както и да помогна на колегите от Eldrive за изграждането на достатъчна зарядна инфраструктура на правилните места, за да може да се осигури безпроблемното опериране на SPARK. Разбира се, това върви ръка за ръка и с популяризирането и стимулирането на електрическата мобилност като цяло. Оттам работата ми беше предадена на местен колега, а аз се върнах в България, за да поема оперативното управление на SPARK у нас. 

Фотография: Spark

100%

Кои са най-големите предизвикателства, пред които се изправяте сега като изпълнителен директор на компанията в България?

Той:

Всеки бизнес е предизвикателен, особено когато имаш отговорността да го управляваш и развиваш правилно. Ролята на изпълнителния директор е да намира баланса между интересите на акционерите, потребителите и служителите. Конкретно в случая на SPARK предизвикателството е да покажем на широката публика в София и Пловдив (градовете, в които оперира SPARK у нас), че винаги е много по-добре да се ползва транспортен микс, а не един начин на транспорт. Транспортният микс включва всички възможни начини за придвижване, включително пеша, градски транспорт, личен автомобил, споделена мобилност и т.н. 

Потребителят следва да избере този начин на транспорт, който отговаря най-много на неговите нужди и желания за конкретния случай, а не да се придържа само към един от тях. В масовия случай това е личният автомобил, въпреки че ползването му в много от ситуациите не е нито най-бързо, нито най-удобно, да не говорим пък за евтино. Едва след това идва ролята на SPARK в транспортния микс на София и Пловдив. 

А тя вече е ключова. Разполагаме с общо над 1000 напълно електрически автомобила, които всеки ден се ползват от множество хора. Това означава, че всеки ден десетки хиляди хора не ползват личния си автомобил, а една част от тях дори нямат такъв. Това означава по-малко коли, по-малко трафик, по-малко шумово замърсяване, по-малко вредни емисии във въздуха – и всичко това на цена, която в повечето случаи е по-изгодна от притежаването на личен автомобил.

Каква е ролята на SPARK в популяризирането на електрическата мобилност в България? Виждате ли промяна в отношението на българите към устойчивия транспорт?

Той:

С риск да прозвучи нескромно – огромна. Когато стартирахме услугата в България през ноември 2017 г., в страната имаше регистрирани около или под 100 електрически автомобила. В момента само в автопарка на SPARK са над 1000 коли от 12 различни модела, а в цялата страна са над 18 000. За тези 7 години през нашите коли са преминали стотици хиляди хора, които са шофирали колите ни милиони пъти. В огромната си част шофирането на SPARK е бил първият досег на тези хора с електрически автомобил. Реално SPARK е най-лесният, бърз и достъпен начин да направиш тест драйв на електрически автомобил – имаме опцията за кратко пътуване, дневни цени, пакети за няколко дни с включени километри, а вече и абонамент за седмица или месец. Затова смея да твърдя, че имаме сериозна роля в популяризирането на електрическата мобилност у нас. 

За да може една технология да се приеме масово, тя трябва да е достъпна, по-добра от предходната и да е устойчива. Вярваме, че електрическата мобилност е всичко това, но за да може да навлезе масово, трябва да е достъпна от икономическа гледна точка. Дори и в момента при пряко сравнение между електромобил и ДВГ (двигател с вътрешно горене) за пет години срок на експлоатация е по-изгодно да се притежава електрически автомобил, дори и при по-високата първоначална цена на закупуване. Ако цените са изравнени, електрическата мобилност ще се наложи много бързо. Но има и друг аспект – дали винаги има смисъл да разполагаме със собствен автомобил, било то електрически или конвенционален? И дори да ни е необходим такъв, има ли нужда от повече от един в домакинството, или вторият спокойно може да бъде заместен с алтернативи като SPARK?  

Наскоро направихме анализ и изчисления, които показват, че един седан от среден клас струва около 1200 лева на месец – лизингови вноски, застраховки, данък, поддръжка, обслужване, гориво и т.н. Това е много сериозна сума за вещ, която в повечето случаи ползваме между час и два в денонощието, а през останалото време тя седи паркирана и генерира разходи. Срещу тази сума можем да вземем два месечни абонамента SPARK Pro, които дават на потребителя всеки ден час и половина шофиране на всички коли от автопарка ни без ограничение на изминатите километри, без ограничение на броя пътувания и вида автомобил, а всички гореизброени разходи са включени в цената му. И разполагаш не с един автомобил, а с над 1000 разположени навсякъде из града и в готовност да бъдат шофирани във всеки един момент. И пак ще останат около 500 лева в семейния бюджет, тъй като месечният абонамент е 370 лева. А в момента е дори на много по-ниска промоционална цена. Така че SPARK не само има голяма роля в популяризирането на електрическата мобилност, но и полагаме усилия изцяло да променим механиката на личния и служебния транспорт, като предоставим нов тип услуга, която да е удобна и изгодна.

Срещате ли подкрепа и съмишленици в лицето на бизнеса и държавата за развитие на мобилността и постигане на екологична устойчивост?

Той:

Бизнесът е изправен пред голямо предизвикателство в момента. Посоката към по-чисти и устойчиви бизнес модели, както и навлизането на ESG регулациите (Европейските цели за устойчиво развитие) и отчетността повдигат въпроса за преките емисии от транспорт на компаниите и автопарковете им. Неминуемо вървим към електрификация и бизнесът разбира това. Все повече компании започват да предпочитат електрически автомобили като алтернатива на конвенционалните такива за служебния си автопарк. Разбира се, в момента това са единични бройки и има известна несигурност, защото нека си го признаем – преминаването от един много добре познат модел и процес (конвенционални автомобили и съпътстващите ги зареждане и поддръжка) към един по-скоро непознат е голямо предизвикателство за бизнеса. Непознатото плаши и обикновено го съпътстват отхвърляне и ирония. Винаги е по-лесно да се придържаш към познатото, но невинаги това е по-доброто решение.

Ние отиваме още по-далече – вместо собствени електрически автомобили им предлагаме услуга, която може да допълни и замести голяма част от корпоративния парк, като предостави ползите от притежаването на електромобил, но не и съпътстващите го минуси, и то на много по-добра цена.

Към момента работим с някои от най-големите компании в страната, които освен че предоставят SPARK като още една транспортна възможност до и от офиса или като допълнителна социална придобивка, започнаха да ползват услугата и служебно като допълнение на корпоративния им автопарк.

От страна на държавата не можем да кажем, че срещаме трудности или пречки. Ние сме напълно частна компания и не разчитаме на никаква държавна подкрепа или субсидии.

Как бихте оценили инфраструктурата за електрически превозни средства у нас? Какво още е необходимо, за да се развие тази екосистема?

Той:

Зарядната инфраструктура за електрически превозни средства в България е на много високо ниво. И говоря не само спрямо съседните ни държави, а и в цяла Европа. Имаме едно от най-високите съотношения на брой регистрирани електрически превозни средства спрямо брой зарядни точки в ЕС. Имаме пълно покритие на националната пътна мрежа с бързи и супербързи зарядни станции и много добро насищане в градовете. Имаме хъбове за бързо зареждане в големите градове, както и около и на основните транспортни коридори. Не бих казал, че има каквито и да е притеснения в тази посока. SPARK си партнира с най-голямата мрежа у нас – Eldrive. За нашите потребители зареждането на станциите на Eldrive е напълно безплатно, а те са над 800 в страната. Естествено, за да се развие този сектор, е нужно масово навлизане на електрическата мобилност както в частния, така и в корпоративния сектор. В момента развитието на зарядната инфраструктура категорично изпреварва броя на електрическите автомобили по улиците до степен, че ако по магически начин те се удвоят за един ден, няма да има проблем и зарядната инфраструктура ще може да посрещне нуждите за зареждане. 

Разговорът с Димитър Стоянов ясно очертава, че България се движи в посока към по-чиста и ефективна градска мобилност. Електрическите автомобили и необходимата за тях инфраструктура вече не са екзотика, а реална алтернатива. Намаляването на потреблението на лични автомобили изисква не само условия, но и промяна в мисленето и навиците. Посоката обаче е ясна – по-малко вредни емисии, повече споделени ресурси и по-добро качество на живот в големите градове. И най-хубавото – тази промяна вече се случва.